Modalități de protecție a populației

Protectia populatiei, a bunurilor materiale și a valorilor culturale se realizează printr-un ansamblu de activități constând în: înștiințare, avertizare, prealarmare și alarmare, adăpostire, evacuare și alte măsuri tehnice și organizatorice specifice.

  • Instiintarea se realizeaza de Inspectoratul Judetean (municipal) pentru situatii de urgentasau de catre serviciile de urgenta profesioniste, dupa caz pe baza informatiilor primite de la populatie sau de la structurile care monitorizeaza sursele de risc.
  •  Avertizarea populatiei se realizeaza de catre autoritaile administratiei publice locale prin mijloacele de avertizare specifice, in baza instiintarii primite de la structurile abilitate.
  • Prealarmarea se realizeaza prin transmiterea mesajelor/semnalelor de avertizare catre autoritati despre probabilitatea producerii unor dezastre.
  • Alarmarea populatiei se realizeaza de catre autoritatile administratiei publice locale prin mijloace specifice, pe baza instiintarii primite de la structurile abilitate.
  • Mijloacele de avertizare si alarmare specifice se instaleaza in locurile stabilite de Inspectoratul Judetean (municpal) pentru situatii de urgenta si de serviciile de urgenta profesioniste.
  • Mesajele de avertizare si alarmare se transmit obligatoriu, cu prioritate si gratuit prin toate sistemele de telecomunicatii, posturile si retelele de radio si de televiziune, inclusiv prin satelit si cablu, care opereaza pe teritoriul Romaniei, la solicitare expresa a presedintilor/sefilor structurilor pentru situatii de urgenta.
  • Folosirea mijloacelor de alarmare in cazul producerii unor dezastre se executa numai cu aprobarea primarului localitatii, a conducatorului instituiei publice sau a agentului economic implicat, dupa caz, ori a imputenicitilor acestora.

Sistemul de instiintare, avertizare si alarmare la localitati, institutii publice si operatori economici se verifica periodic prin executarea de antrenamente si exercitii. Folosirea mijloacelor tehnice de alarmare si alertare cu incalcarea prevederilor legale si a normelor tehnice este interzisa. Pe parcursul gestionarii situatiilor de urgenta se pot deosebi 3 etape care difera intre ele prin gradul de pericol prezentat:

1. Situația de atenție are semnificatia unei situatii deosebite si nu reprezintă neaparat un pericol.

Consecintele intrarii in situatia de atentie pot fi de exemplu:

  • Îndesirea observațiilor și măsurătorilor care se fac pentru urmărirea fenomenului și pentru prognoza evoluției sale;
  • Verificarea constructiilor cu rol de aparare si urmarirea asiguararii conditiilor de scurgere a apelor mari;
  • Informarea despre posibilitatea producerii unei poluări accidentale

2. Situația de alarmă este caracterizata printr-o evoluție a fenomenelor în direcția în care poate conduce la un anume pericol (de exemplu: cresterea în continuare a nivelurilor pe cursul de apaă, creșterea debitelor infiltrate prin construcțiile hidrotehnice de retenție și a antrenarii de materiale din corpul acestora, cresterea intensitatii precipitatiilor sau a vitezei vantului, poluari accidentale confirmate care necesita interventii si altele).

Declansarea starii de alarma conduce la intrarea in situatia operativa a comitetelor pentru situatii de urgenta. Activitatile desfasurate sunt atat activitati menite sa stapanesca fenomenul, cat si activitati premergatoare pentru eventualitatea declansarii situatiei de pericol.

3. Situatia de pericol este declansata in momentul in care pericolul devine iminent si este necesara luarea unor masuri exceptionale pentru limitarea efectelor inundatiilor (evacuarea populatiei, a animalelor, a unor bunuri materiale, masuri deosebite in exploatarea constructiilor hidrotehnice cu rol de aparare impotriva inundatiilor, restrictii de circulatie pe unele drumuri si poduri, precum si pec aile navigabile), precum si pentru combaterea poluarii accidentale cu efecte grave asupra ecosistemului (modificarea parametrilor de calitate a apei, distrugerea faunei si ihtiofaunei, a mediului inconjurator si altele, sau care depasesc teritoriul de competenta).

Trecerea si revenirea de la o stare la alta se poate face în funcție de evoluția fenomenelor.

Evacuarea – este o masura de protectie luata in cazul amenintarii iminente, starii de alerta ori producerii unei situatii de urgenta si care consta in scoaterea din zonele afectate sau potential a fi afectate, in mod organizat, a unor institutii publice, operatori economici, categorii sau grupuri de populatie ori bunuri si dispunerea acestora in zone si localitati care asigura conditii de protectie a persoanelor, a bunurilor si valorilor, de functionare a institutiilor publice si operatorilor economici. Evacuarea în cazul dezastrelor se execută pe baza palnurilor întocmite în acest scop, conform legislației în vigoare.